Gerelateerde artikelen

  • Gratis borduurpatronen en borduren maar Gratis borduurpatronen en borduren maar
  • Handleiding spiegel mozaieken Handleiding spiegel mozaieken
  • Groot hart kussen haken met haakpatroon Groot hart kussen haken met haakpatroon
  • Adventskalender ideeen en tips om zelf te maken Adventskalender ideeen en tips om zelf te maken
  • Kleuren Pietjes op gekleurd papier tekenen Kleuren Pietjes op gekleurd papier tekenen
  • Hoe papiermache maken en wat kan je er mee Hoe papiermache maken en wat kan je er mee
hobby

Tips om cardio training leuk te houden

Of je alleen een cardio programma volgt om een betere conditie te krijgen of om kilo’s er af te krijgen. Het is hoe dan ook belangrijk om vol te houden. Hierbij is naast doorzettingsvermogen ook plezier erg belangrijk. Er zijn in Nederland echter weinig mensen die echt met veel plezier op een crosstrainer of loopband stappen. Daarom zetten wij, betersport.nl , 3 tips op een rij om cardio training leuker te maken of te houden.

1. Kies een doel
Het stellen van een doel kan een motivatie zijn om boven jezelf uit te stijgen. Het behalen van doelen geeft voldoening en motiveert. Doelen kunnen per persoon anders zijn dus kijk hierbij niet naar anderen. Stel een realistisch doel (‘ik wil binnen een jaar x kilo kwijt zijn’ of ‘ik wil binnen een half jaar x km kunnen lopen’) en beloon jezelf hiervoor bij het behalen. Hierbij moet je natuurlijk wel denken aan iets wat je wilt doen of hebben maar ook gezond is.

2. Trainingspartner
Zoek iemand die ook mee wilt sporten. Als je naast elkaar op een crosstrainer zit kun je samen zo af en toe wat praten (maar let op: niet te lange gesprekken anders train je niet goed!). Daarnaast zit er in de mens iets competitiefs. Door een competitie met elkaar te houden (bijvoorbeeld: aantal calorieën verbrand of afstand) houd je elkaar scherp. Zorg wel dat deze competitie bij je doel past.

3. Afwisseling
Om je niet snel te vervelen is het belangrijk om afwisseling aan te brengen. Hier zijn een aantal manieren voor. In plaats van 30 minuten fietsen kun je ook 15 minuten op een hometrainer en 15 minuten fietsen. Mocht jij je echt snel vervelen is snel wisselen van verschillende apparaten ook aan te raden.

Dit zou bijvoorbeeld kunnen met 4 minuten loopband, 5 minuten crosstrainer en 6 minuten hometrainer en dit vervolgens herhalen. Een voordeel is hiervan dat het lichaam geen tijd krijgt om te wennen waardoor het afvallen of spieren versterken sneller gaat.

4. Muziek
Veel mensen gebruiken al muziek om energie uit te halen. Daarnaast voorkomt het verveling. Hoewel over smaak niet te twisten valt, is muziek met een lekkere beat goed om concentratie te behouden en jezelf op te peppen. Het kan echter zijn dat jij fijner traint met eigen muziek. Het belangrijkste bij alle bovenstaande tips is dat het voor jou werkt.

Yves