Gerelateerde artikelen

  • Nacht en donker schilderen doe je zo Nacht en donker schilderen doe je zo
  • Schilderen met plamuurmes en acrylverf Schilderen met plamuurmes en acrylverf
  • Adventskalender ideeen en tips om zelf te maken Adventskalender ideeen en tips om zelf te maken
  • Sfeerlichtjes maken van melkpakken Sfeerlichtjes maken van melkpakken
  • Vissen tekenen en schilderen Vissen tekenen en schilderen
  • Hoe donkere huidskleur schilderen Hoe donkere huidskleur schilderen
hobby

Schilder technieken bij wandschilderen

Bij het wandschilderen worden verschillende technieken gebruikt die een (wand)schildering realistisch en ‘kloppend’ overbrengen op het doek, de plaat of de muur. Om een idee te geven van het schilderen op zich en van de workshop Wandschilderen met Acryltechnieken in het bijzonder vind je hieronder deze technieken uitgewerkt. Voor elke techniek geldt overigens dat er meer wegen naar Rome leiden; dit is een basis die je naar eigen capaciteit en smaak kunt uitwerken!

Hoe werk je een landschapsschildering uit.
Ook in elk landschap krijg je te maken met
een stukje perspectief; een lijn perspectief en een atmosferisch perspectief zijn dingen die in de schildering van het nisje worden behandeld.
Een lijn perspectief (het samenkomen van allerlei lijnen in je schildering op een punt aan de horizon) geeft diepte aan je schilderij. Je ziet dat bijvoorbeeld goed bij een rijtje huizen of bomen langs een laan, als je een denkbeeldige lijn langs bijvoorbeeld de onderkant van de huizen en langs de daken legt zie je dat de huizen naar de horizon toe kleiner lijken te worden.
In deze schildering zie je een duidelijk lijnperspectief in de lijnen van b.v. de vensterbank van het nisje, die naar één bepaald punt toe lopen. Dit (nisje openslaande ramen, deuren enz.) moet kloppen, het blijft ergeren als een verder fantastische schildering wordt verpest door een fout perspectief!

Het atmosferisch perspectief houdt in dat door het vocht in de atmosfeer kleuren en vormen naar de verte toe, vager en ‘grijziger’ worden.
Hoe bereik je dat atmosferisch perspectief?
Voor het schilderen van de lucht meng je op een paletje een ‘basiskleur’. Dit kan hemelsblauw zijn maar ook een grijzige tint of misschien wel een oranje- achtige tint van een avondlucht. Deze ‘basiskleur’ meng je aan met wit, de ‘tweede kleur’ die nu ontstaan is meng je aan met nog wat wit voor de lichtste kleur.
Je hebt nu drie kleuren op je palet.
NB let op dat je van elke kleur genoeg aanmaakt! Geef met een potloodlijntje aan waar je ongeveer je horizon wilt hebben en deel de in te vullen lucht in gedachte in drieën. Neem nu drie penselen (niet te smal!) en vul de lucht in met achtereenvolgens van boven naar beneden de donkerste kleur, de tweede kleur en de lichtste kleur (neem voor elke kleur een ander penseel).

Neem een behoorlijk brede droge kwast (bijvoorbeeld een ‘aflakkwast’) en werk met een diagonale streek die je kruislings opbrengt, de basiskleur en de tweede kleur in elkaar, veeg de verf die op de droge kwast terecht is gekomen even af aan een droge doek en werk daarna met een diagonale streek die je kruislings opbrengt de tweede kleur en de lichtste kleur in elkaar.
Dit moet je redelijk snel doen want de Acrylverf die we gebruiken droogt snel. Heb je er moeite mee snel te werken, breng dan eerst de basiskleur met de tweede kleur op en werk deze met de diagonale streek in elkaar en breng daarna de tweede kleur en de lichtste kleur op en werk deze in elkaar.

Laat de nu geschilderde lucht goed drogen. Vaak heb je een tweede laag nodig voordat de schildering mooi dekkend is, deze tweede laag breng je precies zo op als de eerste laag.

Eventueel kun je in deze redelijk onbewolkte lucht wat wolkenflarden aanbrengen. Cumulus wolken zijn weer een heel andere techniek die wat meer uitleg vergt, maar wolken in de vorm van ‘windveren’ kun je eenvoudig aanbrengen door wat verdunde witte (of lichtgrijzige) verf op je kwast te nemen en met een lichte ‘vluchtige’ kwaststreek over m.n. de onderkant van je lucht te aaien.

Ook in het landschap breng je dit atmosferische perspectief aan, d.w.z. ook in het landschap worden de kleuren en vormen vager en lichter naar de horizon toe (vaak ook wat blauwgrijs).

De onderste verflaag van het landschap (dus landschap zonder de details zoals bomen, sloten, begroeiing huizen enz.) breng je in feite precies zo op als de lucht, dus een basiskleur een lichtere kleur en de lichtste kleur.

De uitwerking is echter anders, met weer andere technieken in kleurgebruik en penseelstreek. Voor al het schilderen geldt in ieder geval: je moet het gewoon doen! Laat je niet afschrikken, schilderen valt zeer zeker te leren, voor iedereen.Ik zeg vaak tegen cursisten die soms al jaren hebben willen leren schilderen maar nooit de daad bij het woord hebben kunnen of durven voegen;  iedereen kan leren pianospelen ook al wordt niet iedereen Mozart. Met schilderen is het niet anders!

Deze techniekles schilderen kreeg ik voor mijn weblog van C. Gathier.