Gerelateerde artikelen

  • Mandala mozaiek ontwerpen en mozaieken Mandala mozaiek ontwerpen en mozaieken
  • Handleiding spiegel mozaieken Handleiding spiegel mozaieken
  • Kleedgeld voor jongeren, wat is wijsheid? Kleedgeld voor jongeren, wat is wijsheid?
  • Verantwoorde levensstijl meegeven aan kinderen Verantwoorde levensstijl meegeven aan kinderen
  • Touwtelefoon maken met de kinderen Touwtelefoon maken met de kinderen
  • Top 10 voorjaarsschoonmaak in april Top 10 voorjaarsschoonmaak in april
moeders

Kinderen met overgewicht, hoe kom je er vanaf

kinderen met overgewicht tipsKinderen met overgewicht i toegenomen. In de laatste 30 jaar is er een toename in het aantal jongeren en kinderen met overgewicht. In Nederland  hebben 15% van alle jongeren, in de leeftijd van 2 tot 25 jaar, last van overgewicht.

De gevolgen van overgewicht zijn bij vele bekend en weten dat we deze niet moeten onderschatten. Zodra kinderen volwassen worden hebben ze een grotere kans op hartproblemen. Daarnaast kan dit een negatieve effect hebben op de schoolprestaties.  Een te hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte hebben een negatieve invloed op de hersenen. Tevens kunnen ze problemen hebben met het vasthouden van de concentratie. Over het algemeen hebben kinderen met obesitas een lager IQ in vergelijking met ‘gezonde’ kinderen.

Kinderen met overgewicht: Hoe komt het… en hoe kom je er vanaf

Voor een toename in gewicht zijn er verschillende oorzaken. Kinderen blijven steeds vaker binnen. Buiten spelen wordt zelfs voor enkele onthouden vanwege o.a. veiligheid op straat. Echter wordt binnen spelen steeds vaker een gewoonte. Spelen op een console of tablet is door de vele leuke en steeds realistischere games een favoriete bezigheid geworden. Bovendien leven we in een maatschappij waar het sociale leven deels online afspeelt. Dat kinderen minder beweging krijgen dan vroeger is niet de enige reden voor deze toename, ook voeding speelt een belangrijke rol. Veel ouders geven niet altijd het goede voorbeeld als het gaat om eten. Er wordt veel geconsumeerd en dit gedrag nemen kinderen over van hun ouders. Een gezond eetpatroon en een hoeveelheid beweging zijn belangrijk. Maar hoeveel eten we nu eigenlijk per dag en is dat teveel of precies goed?

Wanneer is een kind te zwaar?
De BMI (Body Mass Index) is een goede indicatie om te meten of een kind te zwaar is. Voor ouders die een twijfel hebben over het overgewicht bij hun kind, kunnen gemakkelijk een test doen. Online zijn er vele tests te vinden, zoals een test van het Voedingscentrum en van de Hartstichting. Binnen enkele seconden is het resultaat bekend. De BMI zelf berekenen kan middels de volgende formule: gewicht / (lengte in m * lengte in m) * 100. 

Tips
Welke acties kun je ondernemen als blijkt dat de BMI te hoog is? Indien er geen medische oorzaken zijn, is het van belang dat kinderen gezonder gaan eten en uiteraard meer bewegen. De basis van een gezond gewicht zijn drie voedzame maaltijden per dag. Een goed begin is het halve werk. 

En meer:

  • Ouders, geef het goede voorbeeld: kinderen doen nu eenmaal hun ouders na. Ze leren lopen, praten en ook eten van hun ouders. Als voorbeeld, als je niet graag fruit eet, dan is de kans groot dat het kind het ook niet lekker vindt.
  • Geef gezonde tussendoortjes mee voor op school. Op de website van de Hartstichting worden vele suggesties gegeven. Wil je toch af en toe een koek meegeven, dan is het aan te raden om het aantal calorieën van meerdere tussendoortjes te vergelijken. Goed om te weten: Snickers bevat 305 kcal en Liga Evergreen 77,6 kcal;
  • Maak de school attent op de lesmethode Lekker Fit! van de Hartstichting en vraag eens wat ze doen aan gezonde producten in de schoolkantine, lessen over gezond eten en bewegen;
  • Stimuleer een kind om minimaal vijf dagen per week 60 minuten matig intensief te bewegen. Laat kinderen buiten spelen en naar school lopen of fietsen indien mogelijk. Een nieuwe kinderfiets kan al wonderen doen.
    Tip: om fietsen leuker te maken voor een kind kun je ook denken aan een nieuwe jongensfiets zoals een stoere BMX of crossfiets . Of een leuke meisjesfiets van 22 inch in mooie knalkleuren en vrolijke motieven, zoals de prinsessenfiets.
  • Kijk samen naar de lokale sportverenigingen. Er is vast een sport bij die het kind leuk vindt om te doen.

En ‘last but not least’: geef niet op! Gezonder leven vraagt om een verandering van de dagelijkse gewoontes en gebruiken. Houd vol en vergeet niet jezelf en je kinderen te belonen in de weekenden.