Gerelateerde artikelen

  • Mandala mozaiek ontwerpen en mozaieken Mandala mozaiek ontwerpen en mozaieken
  • Handleiding spiegel mozaieken Handleiding spiegel mozaieken
  • Kleedgeld voor jongeren, wat is wijsheid? Kleedgeld voor jongeren, wat is wijsheid?
  • Verantwoorde levensstijl meegeven aan kinderen Verantwoorde levensstijl meegeven aan kinderen
  • Touwtelefoon maken met de kinderen Touwtelefoon maken met de kinderen
  • Top 10 voorjaarsschoonmaak in april Top 10 voorjaarsschoonmaak in april
moeders

Kinderen, wat willen ze later worden?

Bron: images4.alphacoders.com
Bron: images4.alphacoders.com

Kinderen kunnen uitgebreid fantaseren over wat zij later willen worden. Soms is dat écht gemeend. De route en weg die ze moeten gaan, verloopt dan meestal zonder problemen. Leren en huiswerk maken regelen ze zelf, want ze weten wat ze willen worden.
Honderdduizenden kinderen geven aan wat zij later echt willen worden. Studeren voor dierenarts, of politieagent worden, acteur en advocaat zijn populair.

Wat wil jij later worden?

Om die vraag beter te kunnen beantwoorden, moet het kind in de leeftijd van 11/12 jaar bedrijven bezoeken. Zodat hij/zij kan zien en ervaren wat werken is, en daardoor voor de toekomst een keuze leert maken.

Ouders hebben liever dat hun kind een beroep kiest waarin ze zich gelukkig voelen. Een goedbetaalde baan zonder voldoening geeft geen balans in het leven. Ouders zijn vaak bezorgd over de niet altijd reële dromen van hun kinderen.

Het jongere uitbundige kind voelt zich vaak aangetrokken tot ‘het podium’. Gedurende de schooljaren ontwikkelt hij/zij ook andere interesses, waardoor de gangbare beroepen in zicht komen. Gedurende de puberteit wordt het kind realistischer. In de laatste jaren van het Voortgezet Onderwijs is hij/zij realistisch genoeg om te beseffen dat je geen zangeres kunt worden, als je niet goed kunt zingen.

Als ouder moet je alert zijn op je kind, wanneer het alles op alles zet om een bepaalde droom waar te maken. Zeker als hij/zij de studie verwaarloost. Het is de taak van de ouders om dat in goede banen te leiden.

Is het kind minder intellectueel, maar kan hij/zij goed zingen, fotomodel zijn of goed voetballen. Dan moet je als ouder met je kind praten en samen bekijken welk spoor voor het kind de beste weg is om te volgen. Met als belangrijkste drijfveer: waar het kind zich goed bij voelt en de ouder (op afstand) kan begeleiden.
Talent mag je waarderen, maar pushen is nooit goed.