Gerelateerde artikelen

  • Museum de Kantfabriek te Horst expositie ‘Remember me’ Museum de Kantfabriek te Horst expositie ‘Remember me’
  • Uittips ideeën in 2016 Uittips ideeën in 2016
  • Museum de Kantfabriek met exposities en meer Museum de Kantfabriek met exposities en meer
  • Kinderfilmfestival door heel Nederland Kinderfilmfestival door heel Nederland
  • Grote kerstmarkt Keukenhof Grote kerstmarkt Keukenhof
  • Expositie in Museum de Kantfabriek Expositie in Museum de Kantfabriek
eropuit

Diesellocomotief in Veghel tijdens historische D-day

@Stichting 162
@Stichting 162

Diesellocomotief is een bijzonder historisch legerobject en deze komt naar Veghel voor de herdenking van Operation Market Garden. Het is een voormalige diesellocomotief van het Engelse War Department, gebouwd in 1941. Voor de spoorwegen was, met het oog op de bevrijding van Europa, een belangrijke rol weggelegd. Bij de opzet van Operation Overlord dienden de spoorwegen namelijk de oprukkende troepen te voorzien van munitie, brandstof en voedsel. Om dit te kunnen doen zijn er reeds vanaf 1943 in Amerika en Engeland vele duizenden stoom- en diesellocomotieven en ongeveer 50.000 goederenwagens speciaal voor dit doel gebouwd. Op zich al een bijzondere prestatie en een feit dat maar weinig bekend is.

Diesellocomotief in Veghel

Ruim anderhalve maand na D-day (6 Juni 1944),op 26 Juli 1944, werd diesellocomotief WD 33 samen met drie soortgenoten als eerste rail gebonden object in Normandië aan land gezet. De wijze waarop dit gebeurde was al even spectaculair. Met behulp van Amerikaanse landingsvaartuigen werden de locomotieven vanuit Zuid-Engeland naar het vasteland van Europa overgebracht. Omdat de havenfaciliteiten aan Franse zijde niet bruikbaar waren, waren de locomotieven op speciale tractor onderstellen geplaatst. Zo doende konden zij, getrokken door Caterpillar tractoren, via het strand bij Bernières-sur-Mer over de duinen op de spoorlijn er vlak achter geplaatst worden. De locomotieven verzorgden samen met de Amerikaanse goederenwagens de bevoorrading van de oprukkende Allied Forces.

Het feit dat de locomotief nog altijd bestaat mag een wonder heten. Want van de vele duizenden spoorwegvoertuigen resten wereldwijd nog maar enkele tientallen objecten. De Stichting 162 heeft de voormalige War Department locomotief samen met twee Amerikaanse oorlogsgoederenwagens sinds 1996 in haar bezit. De locomotief is in de afgelopen 17 jaar door de vrijwilligers van de stichting en met de hulp van diverse bedrijven volledig gerestaureerd. Dat deze vertegenwoordiger van een belangrijk WO II legeronderdeel aanwezig kan zijn in Veghel is mede te danken aan de belangeloze hulp van transportbedrijf Van Straalen & De Vries uit Zwaagdijk (VSDV Transport). Zeer recent en vrij onverwacht kwam het genereuze aanbod van VSDV Transport. Zij vonden het als bedrijf mede van belang dat het grote publiek dit bijzondere historische object kan zien en kennis kan nemen van de enorme prestaties die tussen 1943 en 1945 geleverd zijn door de Military Railway Services.

Op het basecamp in Veghel zal de locomotief van 14 t/m 19 september 2014 als statisch object aanwezig zijn, geplaatst op een eveneens historische Diamond – Roger combinatie (een dieplader). De komst van de War Department locomotief mag dan ook als uniek bestempeld worden. Bij tijd en wijle zal de dieselmotor van de locomotief door de engineers van de Stichting 162, gestart worden, en daarmee de loc tot leven wekken. In een aparte display op het basecamp geeft diezelfde stichting, in samenwerking met het Educatief WO II Centrum Medemblik, uitleg over de belangrijke rol van de spoorwegen bij de bevrijding van Europa. De Diamond – Roger combinatie met als draaglast de War Department locomotief zal op zaterdag 20 September 2014deelnemen aan de Route Noord van de Stichting OMG2014 van Veghel naar Groesbeek en zo een bijzondere bijdrage leveren aan een colonne van originele WO2 voertuigen zoals die in Europa nog niet eerder is vertoond.