U bevindt zich hier: Home » moeders » Groepsgedrag wordt groepsdruk bij jongeren

Groepsgedrag wordt groepsdruk bij jongeren

Geschreven door Elenea

Bron afbeelding: amicixlapelle.it/contatti

Groepsgedrag wordt groepsdruk bij jongeren. Het begint met een weddenschap: “laten we ons haar millimeteren als we kampioen worden met ons hockeyteam”. Alle 15- en 16 jarigen brullen (al dan niet met overslaande stem) dat ze zeker mee doen. Kampioen worden doe je toch ook als team? Als de tondeuse daar is (en standje-millimiteren blijkt standje-kaal te zijn) verandert het gedrag in druk.

Groepsgedrag wordt groepsdruk bij jongeren

De eerste stoere jongen wordt met deze tondeuse kaal en daar schrikt de rest toch wel van en wat doe je dan? Maar de coach van het team is echt de beroerdste niet en gaat razendsnel met de tondeuse over zijn eigen hoofd. De druk wordt (waarschijnlijk onbewust) opgevoerd en al rap volgen vele kale hoofden. Slechts 2 jongens weten de druk te weerstaan. Hoewel… is een andere, onzichtbare druk niet veel sterker? Want 1 van de 2 jongens vreest het oordeel van zijn vriendin en de andere heeft een bijbaantje, waar hij echt niet zo kan verschijnen.

De meningen over en reacties op de groepsdruk in deze kale-koppen-actie waren niet eensluidend. Persoonlijk kon ik de humor er nog wel van inzien. Maar er waren ook moeders die zich ernstig achter hun oren krabden. Als mijn kind onder dezelfde groepsdruk te veel bier drinkt, piep ik natuurlijk ook anders. En mijn zoon? Die heeft zijn portie wel gehad: het is nu 3 maanden geleden en zijn haar is nog lang niet in de oude staat. Denk dat ik maar eens een biertje met hem ga drinken!

 

Gerelateerde artikelen

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies voor advertentiecampagnes en webstatistieken. Sommige informatie kan gedeeld worden met advertentienetwerken. Onder het kopje Privacy en Cookies lees je welke cookies geplaatst worden en waarom. Ga je akkoord met onze cookies?